Danske Bank: Alt som kan digitaliseres, vil bli digitalisert

«Alt som kan digitaliseres, vil bli digitalisert» uttaler Danske Bank til Dagens Næringsliv. La oss inderlig håpe de tar feil.


Digitalisering må ikke gjøres for digitaliseringens skyld. Digitalisering må kun gjøres når resultatet på flest mulig måter blir bedre enn det var før.

Ofte gir digitalisering klare fordeler, men slett ikke alltid. Her er et par eksempler der man i ettertid kan se at digitaliseringen kanskje ikke tilførte den ønskede effekten:

  • Flere og flere selskaper fjerner nå telefonsvarerne på kundesenteret. Kundene skal i størst mulig grad hjelpes av den første de snakker med, uten bruk av taster eller talekommandoer. Digitalisering førte ikke til en bedre kundeopplevelse og økt bunnlinje.
  • DAB ga oss flere radiokanaler, dårligere lyd, dårligere mottaksforhold, hundretusener av ubrukelige FM-radioer og en nasjonal radiostandard som ikke finnes i noe annet land. Overgangen fra FM kom på et tidspunkt når samtlige radiokanaler allerede kringkaster sendingene sine på Internett. Overgangen til DAB har ført til at færre lytter på radio.

ØkonomiBistand tilbyr et så bredt spekter av digitaliseringsløsninger at kun et fåtall av norske virksomheter tar i bruk alt. Heldigital og helautomatisk regnskapsføring er et eksempel på noe som er fullt mulig med våre løsninger. For store deler av næringslivet blir dette å dra det for langt.

Det betyr verken at vi tilbyr løsninger som ikke holder mål eller at store deler av næringslivet ikke vet sitt eget beste. Det betyr at bedriftene har forskjellig «innslagspunkt» for når det er verdt å digitalisere en bestemt prosess.

Vi gjør jobben vår når vi av og til fraråder kunder å ta i bruk digitale løsninger.

Digitalisering skal aldri gjøres for digitaliseringens skyld.



(Skrevet av Johan Birger Stokmo. Første gang publisert 8. februar 2018.)